کوپــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــچ

کوپــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــچ

فرهنگی سیاسی اجتماعی

  معاون اجتماعی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: پان پراگ نوعی آدامس یا خوشبو كننده دهان است كه مشوقی برای مصرف مواد مخدر و اعتیاد به شمار می رود. سرهنگ 'علی ایزدی' روز یكشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اگر سیگار از دوران نوجوانی افراد را آلوده می كند، پان پراگ حتی كودكان دبستانی و خردسال را هم به اعتیاد می كشاند. وی بیان كرد: پان ماده غلیظ سرخ رنگ و دست سازی است

كه از برگ درخت مخصوصی ساخته می‌ شود و تركیبی از تنباكو، آهك، ادویه های معطر، ساخارین و اسانسهای غیرمجاز است.

او اظهار داشت: این ماده دارای تركیبات شیمیایی دیگری از جمله سرب، آستیك و منیزیوم است كه در برخی از انواع آن، مواد مخدری از جمله تریاك و حشیش برای افزایش قدرت گیرائی، نشئه كنندگی، سرخوشی و توهم زای افزوده شده است.

وی گفت: پان پراگ ماده مخدر عقیم كننده است كه چندین سال قبل برای نخستین بار هندی ها آن را با هدف كاهش جمعیت به صورت رایگان بین مردم توزیع كردند.

او با بیان اینكه پان پراگ نوع امروزی و جدید ماده مخدر 'ناس' است، افزود: از آنجا كه مصرف كنندگان ناس را به طور معمول افراد پایین جامعه و كارگران ساختمانی تشكیل می دهند، پان را برای استقبال همه افراد جامعه در بسته بندی شیك و با عكسهای خوانندگان و هنرپیشگان معروف هندی و در محصولات و اشكال مختلف مانند آدامس، پاستیل، پودر، آبنبات و خوش بوكننده دهان وارد بازار می كنند.

وی ادامه داد: بر طبق شواهد موجود، ماده پان در كشورهای هند، پاكستان و افغانستان به راحتی مصرف می شود و از طریق همین كشورها به ایران بویژه استان سیستان و بلوچستان وارد شده است كه حتی كودكان نیز از این ماده استفاده می‌ كنند.

وی بیان كرد: امروزه پان پراگ در بین نوجوانان با نامهای 'راجا، تایتانیك، پان عربی، ویتاچی، ملوان زبل، پان اسفناج، گوتكا، تاس خارجی و پان پاكستان' شناخته می شود و در دسترس آنان قرار دارد.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با اشاره به عوارض مصرف ماده پان پراگ در دو بعد جسمی و روانی گفت: نیكوتین موجود در این ماده از طریق دهان جذب و باعث بدرنگ شدن دندانها می‌ شود و سپس به مغز آسیب می‌ رساند.

سرهنگ ایزدی افزود: افزون بر این، ماده پان باعث سرطان دهان و حنجره می شود و به همین دلیل كشور هندوستان مقام دوم سرطان دهان در جهان را دارد.

وی بیان كرد: تضعیف قدرت دفاعی سلولهای بدن در مقابل باكتری ها، ایجاد بیماری های لثه، بیماریهای كلیوی و سرطان روده بزرگ از عوارض جسمی مستدل و ثابت شده استفاده از پان پراگ برای انسان است.

وی اظهار داشت: مهمترین عارضه 'پان پراگ' ایجاد وابستگی و اعتیاد، تمایل فرد به استفاده از مواد مخدر قویتر و مشوقی برای رجوع به مواد مخدر دیگر است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: اسد رییسی ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , kopch.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com