کوپــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــچ

کوپــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــچ

فرهنگی سیاسی اجتماعی

لندن - همزمان با جشن های پرزرق و برق سالگرد سلطنت ملكه انگلیس، صدها نفر از جمهوری خواهان و مخالفان نظام سلطنتی در مركز شهر لندن تجمع كردند.

1391/03/14 - 02:17

امروز نقطه اوج جشن های چهار روزه به مناسبت شصتمین سالگرد آغاز سلطنت الیزابت دوم ملكه انگلیس بود كه طی آن ملكه و اعضای خانواده سلطنتی سوار بر یك قایق گران قیمت به همراه هزار شناور دیگر بر روی رودخانه 'تیمز' رژه رفتند.

همزمان با این رژه، صدها نفر از مخالفان نظام سلطنتی در نزدیكی پل موسوم به 'تاور بریج' در مركز لندن تجمع كردند و خواستار تغییر نظام سیاسی انگلیس از سلطنتی به جمهوری شدند.

آنان پلاكاردهای متعددی در اعتراض به نظام سلطنتی و برگزاری جشن های پر زرق و برق در دست داشتند كه بر روی برخی از آنها نوشته شده بود: ما شهروند هستیم نه رعیت، دموكراسی به جای نظام سلطنتی، قدرت را به مردم واگذار كنید، نظام سلطنتی باید به تاریخ سپرده شود، انگلیس سزاوار وضعیت بهتری است و ...

شركت كنندگان در این تجمع همچنین در شعارهای خود خواستار واگذاری همه قدرت ها به رای دهندگان و همچنین تهیه قانون اساسی جدیدی برای انگلیس شدند.

صدها نفر از طرفداران نظام جمهوری از نقاط مختلف انگلیس، ولز و اسكاتلند برای شركت در این تجمع اعتراضی به لندن آمده بودند كه بسیاری از آنها به دلیل حاكم بودن تدابیر شدید امنیتی در اطراف رودخانه تیمز و با ممانعت پلیس، نتوانستند خود را به 'تاور بریج' برسانند.

'گراهام اسمیت' مدیر اجرایی سازمان مدنی ضدسلطنت انگلیس موسوم به 'جمهوری' طی سخنانی در این تجمع گفت: ما به این دلیل این تجمع را همزمان با رژه قایق های سلطنتی بر روی رودخانه تیمز، برگزار می كنیم كه مردم بیش از گذشته با جنبش جمهوری خواهی در انگلیس آشنا شوند.

وی افزود: ما مخالف تفویض موروثی امتیازات و قدرت سیاسی به خانواده سلطنتی هستیم. ما پیام روشنی برای میلیون ها نفر از مردمی كه مخالف نظام سلطنتی هستند می فرستیم تا از جنبش جمهوری خواهی حمایت كنند.

وی تاكید كرد: بر خلاف تبلیغات گسترده رسانه ها، همه مردم علاقه ای به نظام سلطنتی ندارند. در واقع این نظام در راستای منافع یك گروه اقلیت است.

'ما خواستار برچیده شدن نظام سلطنتی هستیم و تا رسیدن به این هدف به تلاش های خود ادامه خواهیم داد.'

به گزارش خبرنگار ایرنا در جریان برگزاری این تجمع، تعدادی از طرفداران ملكه كه برای تماشای رژه سلطنتی در كنار رودخانه تیمز حضور داشتند اقدام به سردادن شعار علیه جمهوری خواهان كردند.

امروز دهها هزار نفر از جمله تعداد زیادی از دانش آموزان و نظامیان برای تماشای رژه سلطنتی در سواحل رودخانه تیمز در مركز لندن حضور داشتند و شبكه های تلویزیونی انگلیس نیز از نخستین ساعات صبح امروز تقریبا همه برنامه های خود را به این رویداد اختصاص داده و مردم را برای حضور در سواحل رودخانه تیمز ترغیب می كردند.

جشن های چهار روزه سالگرد سلطنت ملكه انگلیس كه طی ماه های گذشته با تبلیغات گسترده ای در حال آماده سازی بوده، میلیون ها پوند برای مالیات دهندگان انگلیسی هزینه دارد.

پلیس لندن برای تامین امنیت این مراسم از 18 ماه پیش در حال برنامه ریزی بوده و شش هزار نیروی اضافی را برای تامین امنیت جشن سالگرد سلطنت ملكه انگلیس به خدمت گرفته است.

همچنین هفت هزار نیروی امنیتی از دیگر بخش ها در روز یكشنبه در حاشیه رودخانه 'تیمز' مستقر بودند تا مانع از ایجاد اختلال در جشن های سلطنتی شوند.

امروز تقریبا تمام خیابان های مركزی شهر لندن كه به رودخانه 'تیمز' منتهی می شوند و همچنین همه پل های برفراز این رودخانه مسدود بود و واحدهای ویژه مبارزه با تروریسم و خنثی سازی بمب در مسیر هفت مایلی عبور شناورهای سلطنتی حضور داشتند.

سازمان مدنی 'جمهوری' پیشتر در بیانیه ای اعلام كرده بود: خاندان سلطنتی انگلیس در طول حیات خود مصون از هرگونه انتقاد جدی بوده اند و تظاهرات اعتراضی ما گوشه ای از احساسات جمهوری خواهانه و ضدسلطنتی موجود در جامعه امروز انگلیس را به نماش می گذارد.

'نظام موروثی یك توهین به همه ارزش های دموكراتیكی است كه كشور ما در گذشته برای آنها مبارزه كرده است. جشن های شصتمین سالگرد آغاز سلطنت ملكه انگلیس در واقع بزرگداشت همه آن چیزهایی است كه ما به عنوان جمهوری خواهان بشدت با آنها مخالف هستیم.'

بیانیه تاكید كرده است: 'ما خواستار این هستیم كه رییس رسمی كشور فردی پاسخگو به مردم و قابل بازخواست و عزل باشد در حالی كه ملكه انگلیس طی شش دهه گذشته این سمت را در اختیار داشته و هیچ كس هم نمی تواند او را عزل كند.'

صرف هزینه های میلیونی برای جشن های سلطنتی در حالی صورت می گیرد كه اقتصاد انگلیس در دوره ركود به سر می برد و بیش از دو میلیون و 600 هزار نفر از نیروی كار این كشور نیز بیكار هستند.

همچنین اتحادیه های صنفی و كارگری انگلیس بشدت نسبت به سیاست های ریاضت اقتصادی و كاهش بودجه های رفاهی و خدماتی كه به گفته آنها بیشترین تاثیر منفی را بر زندگی خانواده های كم درآمد داشته است، اعتراض دارند.

برخی از كارشناسان اقتصادی نیز هشدار داده اند كه یك روز تعطیلی اضافی به مناسبت جشن های سالگرد سلطنت ملكه انگلیس می تواند روند خروج اقتصاد این كشور از دوره ركود را طولانی تر كند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: اسد رییسی ׀ تاریخ: دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , kopch.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com